ماشین آلات و تجهیزات

تجهیزات و ماشین آلات همواره نقش انکار ناپذیری در تولید محصولات و پیشبرد عملیات پروژه ها دارند . شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن با برخورداری از تجهیزات و ماشین آلات مناسب تولیدی ، تجهیزات آزمایشگاهی و همچنین انواع ماشین آلات مکانیزه خطی ، جرثقیلهای پیشرفته ریلی ، درزین و موتورآلات سبک خطی مورد استفاده برای فعالیت های روسازی ، بازسازی، بهسازی و نگهداری خطوط راه آهن (که در طول شبکه سراسری راه آهن مستقر می باشند) و نیز انواع ماشین آلات سبک ، سنگین و راهسازی، توان بسیار بالایی برای تولیدمحصولات باکیفیت و انجام انواع خدمات مهندسی عمرانی ، راهسازی (اعم ازریلی وشوسه) را دارا میباشد . تجهیزات و امکانات اشاره شده بیش از 3000 دستگاه می باشد که در جدول زیر به برخی از مهمترین ماشین آلات شرکت اشاره شده است :

 

ردیف

شرح ماشین آلات و تجهیزات

 

1

ماشین آلات مکانیزه روسازی خطوط(جرثقیل تاگراف،جرثقیل پانل گذار روسی،جرثقیل اورتون،پلاتفرم،ریلگذارSVM100،رگلاتور،زیرکوب و دستگاه جوش درزریل)

50 دستگاه

 

2

ماشین آلات راهسازی(لودر،بولدوزر،گریدر،بیل مکانیکی،لیفتراک،غلطک و ...)

300 دستگاه

 

3

ماشین آلات سنگین(کامیون،کمپرسی،تانکر،تریلر،کمرشکن و ...)

275 دستگاه

 

4

ماشین آلات سبک خطی (ریل بند،ریل بر،پیچ بند،ریل سوراخ کن و ریل گرم کن)

1000 دستگاه

 

5

ماشین آلات سبک جاده ای(انواع خودروی سواری،آمبولانس،مینی بوس و ...)

150 دستگاه

 

6

انواع درزین (دیزلی و بنزینی)

240 دستگاه

 

7

سایر ماشین آلات

300 دستگاه

 

جمع

2315دستگاه

 

ماشین زيــــركـــوب          

سری 08

ماشین آلات زیرکوب 08 یکی از ماشین های متعارف نگهداری و اصلاح خطوط ریلی بوده و از لحاظ تعداد، بیشترین نوع زیرکوب موجود در شبکه ریلی کشور می باشد

این ماشین آلات به طور عمومی دارای دو نوع 16 کلنگه و 32 کلنگه بوده که از لحاظ خروجی عملیاتی با یکدیگر متفاوت می باشد. خروجی متعارف زیرکوب 16 کلنگه که در هر سیکل زیرکوبی یک تراورس را زیرکوبی کرده و در حدود 600 متر در ساعت و زیرکوب 32 کلنگه با قابلیت زیرکوبی دو تراورس همزمان در هرسیکل 1000متر در ساعت می باشد

جابجايي دستگـــــاه به صورت خودكشش بوده و با سرعت 80 كيلومتر/ساعت حركت و در حـالـت اتصال به قـطار 100 كيـلومتر/ساعت می باشد  

     -سيستم ترمز هوايي مجهز به كفشك ترمز بدون آزبست كه برروي كليه چرخها عمل مي نمايد.

     - مجــــهز به دستگاه كامپيوتري اصلاح اتوماتيك پارامترهاي هندسي خط (قوس- خط مستقيم - قوس پيوندي و ...)

     -مجهز به سيستم ترازهاي طولي و عرضي و ديلم مجهز به سيستم اتوماتيك كاهش خطا درامتداد ماشين

     -كليه عمليات زيركوبي به صورت هيدروليكي مي باشــد.

     -سيستم انتقال قدرت به صورت هيدرواستاتيك مي باشد كه جوابگوي نيازها در شرايط عملكرد بحراني، تحت بار، دمــا و شيب و فراز مي باشــد.

     -داراي سيستم جمع كننده شاسي موبيل بطور غير همزمان.

     -مجهز به دفلكتور بالاست براي كنار زدن بالاستهاي قرار گرفته بر روي اطراف كلاهك ريل.

     -مجهز به سيستم ترمز غير مستقيم ( جهت اتصال به قطار )

     -مجهز به سيستم دقيق اندازه گيري با دوربين(Optic) با حداقل طول تصحيح تراز يابي و ديلم 200 متر

     -امكان ورود اطلاعات به صورت دستي و مطابق جدول موجود در ماشين براي ترازيابي طولي و عرضي و ديلم

     -سيستم ديلم مجهز به سيستم دقيق سه نقطه اي و چهار نقطه اي

     -سيستم ديلم به صورت دستي نيز قابل بهره برداري مي باشـد.

     -كامپيوتر تنظيم مقادير هندسي در قوسها

     -سيستم ترازيابي ديلم قادر به دريافت اطلاعات نقشه برداري شده ا ز خط مي باشد (سيستم دقيق كاري)

سری 09

همچنین برای خطوط اصلی استفاده از ماشین زیرکوب سری 09 و به ویژه X3-09 قابل توصیه می باشد.

ماشین زيركوب 09-3X پس از ماشین 09-4X، سریعترین ماشین زیرکوب موجود در دنیا می باشد که مانند ساير ماشين‌هاي زيركوب نسل 09، توقفهای مربوط به سيكل زیرکوبی صرفاً به قسمت ست‌لایت در وسط ماشین محدود شده و در تمام مدت زيركوبي ماشين به سرعت پیوسته حركت می نماید.

این ماشین در واقع محاسن ماشینهای نسل قبلی خود را به صورت همزمان داراست بدین معنی که هم مانند نسلهاي قبلي 09 قادر به زیرکوبی پیوسته بوده و از طرفي مانند زیرکوبهای 08 از نوع سنگین‌کار می‌باشد.

واحد شاسي موبيل این ماشین به دليل دارا بودن 48 کلنگ قادر است در هر بار زیرکوبی ناحیه زیر سه تراورس را زیرکوبی نماید. بدین ترتیب میتوان ناحیه بزرگتری را نسبت به ساير ماشين‌آلات زيركوب در هر سيكل زیرکوبی هموار نمود و در نتیجه کیفیت نهایی عمليات بهتر از ماشين آلات نسل قبل مي‌باشد.

 ماشین مجموعاً دارای 3 بوژی و یک محور در زیر واگنت حمل تجهیزات است. یکی از این بوژیها در زیر ست‌لایت قرار گرفته‌است (در مقايسه با نسل قبلي ماشينهاي 09 كه ست‌لايت بر روي يك محور قرار گرفته بود، وزن ست‌لايت در اين ماشين بيشتر از مدلهاي قبلي ست‌لايت مي‌باشد).

شاسی موبیل این ماشین از چهار قسمت متقارن و کاملاً مستقل از هم ساخته شده است. در نتیجه با توجه به اینکه در بعضی مواقع امکان زیرکوبی همزمان سه تراورس وجود ندارد ( مانند تراورسهای غیر گونیا یا فواصل نا مرتب تراورس) در طراحی شاسی موبیل این ماشین امکان زیرکوبی تک تراورس نیز با زدن دکمه غیر فعال کننده قسمت جلو یا عقب شاسی موبیل ( یا هر ترکیب دلخواه از 4 قسمت شاسی موبیل) در نظر گرفته شده است.

کابین عملیات ماشین دارای فضای بزرگ و دید بسیار خوب بر روی ناحیه عملیاتی میباشد. همچنین اپراتور می تواند از4 دوربین موجود بر روی ماشین، محل كلمپهاي چپ و راست و قسمت جلو و عقب ماشین را نظارت نماید.

ماشین مجهز به دو سیستم زیرکوبی اتوماتیک مختلف می باشد که در هنگام استفاده از آنها اپراتور تنها ناظر عملیات ماشین بوده و تشخیص موقعیت مناسب زیرکوبی بر عهده ماشین خواهد بود. برای این منظور اپراتور میتواند یکی از دو روش حس کردن پابند یا اندازه گیری مسافت طی شده را به دلخواه انتخاب نماید.

همچنین ماشین دارای سیستم کامپیوتری اندازه گیری، تصحیح و ثبت مقادیر هندسه خط (ALC ) می باشد. با کمک این سیستم می توان در شرایطی که پارامترهای هندسی خط موجود نباشد براحتی با حرکت برروی خط، مقادیر هندسی خط را برداشت نماید و سپس تصحیحات لازم را پیشنهاد می نماید. اپراتور در صورت نیاز می تواند بر روی کلیه مقادیر پیشنهادی تصحیحات مورد نظر خود را اعمال نموده و در نتیجه هندسه خط را به نحو مطلوب اصلاح نمايد. از جمله قابلیتهای دیگر این سیستم می توان از امکان ذخیره و اعمال نیولمان کامل خط، ثبت و اعمال مقادیر خروج از محور خط، برداشت و ثبت مقادیر لیــــزر و ...نام برد.

سیستم گراف برداری همزمان با عملیات نیز یکی دیگر از ویژگیهای منحصر به فرد این ماشین می باشد که می تواند مقادیر مربوط به دیلم، دور، پیچش و تراز طولی خط را در ناحیه زیرکوبی شده ( پشت کار) و همزمان با عملیات اصلی ماشین بر روی کاغذ ثبت نماید.

ماشین رگلاتور بالاست

این ماشین آلات به منظور اصلاح آرایش بالاست خطوط ریلی به عنوان یک وسیله متعارف بکار می رود. ماشین آلات رگلاتور بالاست به دو گروه عمده با سیلو و بدون سیلو تقسیم می شود. وجود سیلو به منظور ذخیره مقداری بالاست از مناطق پر بالاست و تخلیه منظم آن به مناطق کم بالاست خط تعبیه می گردد.

ماشین های رگلاتور بالاست امروزه در شبکه های ریلی جهان به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته و مدتها است به عنوان یکی از ماشین های کارآمد تعمیر و نگهداری خطوط شناخته شده اند. این ماشین ها به صورت مستقل و نیز به عنوان مکمل به همراه سایر ماشینهای تعمیر و نگهداری خطوط به کار گرفته می شوند. از جمله کاربردهای ماشین رگلاتور بالاست موارد زیر می باشد:

آماده سازی خط قبل از زیرکوبی

ماشین های زیرکوب برای انجام عملیات مناسب به دلیل مجهز بودن به واحدهای جک زنی، می بایست در شرایطی کار کنند که ریل از کناره جان ریل بالاتر نیامده باشد. همچنین می بایست بالاست در طول خط به صورت همگن و یکنواخت قرار گرفته باشد، به طوری که در هنگام بلندکردن خط، بالاست کافی برای قرار گرفتن زیر تراورسها وجود داشته باشد. بعلاوه تمیز کردن سطح تراورسها قبل از زیرکوبی، موجب می شود اپراتور در هنگام زیرکوبی دید بسیار بهتری نسبت به خط و تراورسها داشته و از برخورد اشتباه کلنگ با تراورسها جلوگیری شده و سرعت عملیات زیرکوبی به میزان قابل توجهی افزایش یابد. عدم وجود سطح مناسب بالاست در هنگام زیرکوبی می تواند به میزان قابل توجهی در کیفیت نهایی عملیات زیرکوبی تأثیر گذاشته ، تا آنجایی که در صورت کمبود بالاست، ممکن است کیفیت هندسی خط پس از زیرکوبی، به سطحی پایین تر از قبل تنزل یابد.

استفاده از رگلاتور بالاست بعد از زیرکوبی  

با توجه به اینکه در زمان زیرکوبی، خط از محل خود بلند می شود، در برخی نقاط فاصله بین تراورسها یا محل سر تراورسها خالی می ماند. با توجه به اهمیت پر بودن فضای اطراف تراورسها از بالاست – خصوصاً در خطوط جدید که در آنها از جوش پیوسته استفاده شده و تنش بسیار بالایی به ریل و تراورسها وارد می شود – باید بعد از زیرکوبی برای تثبیت خط برای ماشینهای رگلاتور بالاست استفاده شود.

با توجه به اینکه سرعت عملیاتی ماشین رگلاتور بالاست بسیار بالاتر از زیرکوب می باشد، تخصیص یک دستگاه رگلاتور به همراه هر دستگاه زیرکوب براحتی می تواند هر دو نیاز مذکور را قبل و بعد از عملیات برطرف نماید.

تشکیل قطار مکانیزه تعمیر و نگهداری خطوط

با توجه به ضرورت عملیات همزمان زیرکوب و رگلاتور بر اساس توضیحات فوق، امروزه در دنیا استفاده از قطار مکانیزه تعمیر و نگهداری خطوط بسیار گسترش یافته است. به این صورت که یک دستگاه رگلاتور به همراه ماشین های زیرکوب و استابیلایزر به صورت یک مجموعه در طول خط اعزام میگردد. این امر با توجه به نتایج عملی بسیار مناسب، در اکثر کشورهای دنیا به صورت اجباری از پیمانکاران خطی خواسته میشود. از جمله موارد ملموس در این خصوص افزایش چشمگیر فواصل زمانی دوره های تعمیرو نگهداری خط می باشد. با بهره گیری از ماشین رگلاتور بالاست می توان بالاستهایی را که به مرور زمان در اطراف شانه خط پراکنده شده اند را جمع آوری و مجدداً مورد استفاده قرار داد. 

ماشین درزین جرثقیل دار

درزين جرثقیل دار، به جرثقيل با بوم بلند، پلاتفورم حمل بار، و كابين مخصوص جهت حـمل پرسـنل مجهز مي باشد. بنابراين از اين ماشين مي توان براي حمل و نقل پرسنل و نيز انجام ديگر عمليات درسايت هاي عملياتي استفاده نمود.

كابين ماشين به گونه اي طراحي گرديده است كه قابليت حمل 10 نفر پرسنل را دارا باشد. همچنين فضايي به ابعاد 5/2 × 6/3 متر براي انبار نمودن مواد و قطعات در نظر گرفته شده است. 

ماشين به يك جرثقيل قدرتمند با گشتاور باربرداري 15 تن متر و دسترسي افقي بوم در حدود 10 متر مجهز مي باشد. به دليل بلند بودن بوم جرثقيل، مي توان از ماشين جهت نصب ريل( شامل ريل هاي اصـلي و ريـل سوم )و ستونهاي نگهدارنده شبكه بالاسري(Electrical Poles) استفاده نمود. 

با توجه به احتمال بروز محدوديت در حركت عمودي بوم جرثقيل در برخي از مناطق عملياتي، انتهاي بوم به يك دستگاه وينچ مجهز گرديده است تا بلند كردن و جابجايي ريل در نقاط داراي محدوديت بدون نياز به تغيير ارتفاع عمودي بوم امكان پذير باشد.

همچنين كلمپ ها و شاهين مخصوص حمل و جابجايي ريل نيز براي ماشين در نظر گرفته شده است تا از هر گونه آسيب ديدگي و خمش ريل ها در زمان جابجايي آنها جلوگيري شود.

دو سيستم جداگانه انتقال قدرت ( سيستم هيدروستاتيك براي حركت عملياتي و سيستم پاورشيفت قابل استفاده در زمان سير ) براي ماشين در نظر گرفته شده است. اين سيستم تركيبي علاوه بر تسهيل سير و حركت عملياتي موجب كاهش شديد استهلاك اجزاي سيستم انتقال قدرت نيز مي گردد.

ماشين به دليل دارا بودن موتور قدرتمند و طراحي اختصاصي سيستم انتقال قدرت خود، به سادگي قادر به كشش واگن بار با وزن 50 تن در فراز 60 در هزار مي باشد.

 

همچنين سرعت سير ماشين حداكثر 80 كيلومتر در ساعت است كه استفاده از ماشين را حتي در زمـان بهره برداري از خطوط امـكان پذير مي سازد.انواع امكانات رفاهي اپراتور اعم از كولر، بخاري، سيستم تهويه و ... براي ماشين در نظر گرفته شده است.

دستگاه جوش APT 500 A

دستگاه جوش الکتریکی به منظور انجام عملیات جوشکاری درز ریلها به روش الکتریکی (Flash butt) طراحی شده است. این دستگاه به صورت خودکشش بوده و می تواند تا سرعت 80 کیلومتر در ساعت سیر نماید.