خدمات فنی و مهندسی

ارائه خدمات ریلی و جاده ای

الف) زیرسازی (خطوط راه آهن یا شوسه)

انجام عملیات زیرسازی خطوط اعم از راه آهن و جاده یکی از فعالیت های خدماتی شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن بوده و این شرکت با برخورداری از ماشین آلات مناسب  و روز دنیا همراه با نیروی انسانی مجرب و متخصص در این زمینه ، توان اجرای سالانه 500 کیلومتر زیرسازی راه آهن را دارا می باشد. در عملیات زیرسازی آماده سازی بستر راه ، احداث ابنیه فنی ، حفر تونل ها ، ساخت پل ها ، ترانشه ها ، آبروها و ... بعنوان پیش نیازی برای احداث راه مطرح است و این شرکت بعنوان مجری ذیصلاح در رشته راهسازی با رتبه 1 مطرح می باشد.

در نحوه اجراي اين عمليات تفاوتي بين راه شوسه و راه آهن وجود ندارد. سطحي كه بر اثر انجام زيرسازي بدست مي آيد كف راه خوانده ميشود و منظور از اجراي كليه عمليات مربوط به زيرسازي، بدست آوردن سطح مذكور ميباشد. زيرسازي عبارت است از مناسب و مستحكم ساختن سطح زير خط آهن كه شامل بستر، زيربالاست و بالاست ميباشد.

ب) روسازی خطوط راه آهن و قطار شهری

احداث خطوط جدید راه آهن ، یکی از مهمترین فعالیت های خدماتی این شرکت محسوب می گردد. توان سالانه شرکت در حال حاضر احداث 1000کیلومتر خط جدید می باشد که این عملیات بصورت بالاستی یا بدون بالاست (اسلب تراک) که معمولا خطوط قطار شهری با این روش احداث می شوند ، خواهد بود و تاکنون بیش از 10000 کیلومتر خط راه آهن توسط این شرکت در اقصی نقاط ایران احداث و به بهره برداری رسیده است.

ج) نگهداری از خطوط و ابنیه فنی راه آهن

شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن با بهره گیری از کارکنان متخصص و مجرب عهده دار نگهداری بیش از 11000 کیلومتر از خطوط اصلی و فرعی (صنعتی ، تجاری ، مانوری) راه آهن و همچنین تعمیر و نگهداری هزاران دهنه پل ، تونل ، خاکریز ، ترانشه ، زه کشی ، و گذرگاه های راه آهن می باشد و بدین ترتیب افتخار دارد تا موجبات تردد سالم و روان قطارهای مسافری و باری را فراهم آورد. این عملیات در 14 مرکز مختلف راه آهن کشور طی بازدید های روزانه ، هفتگی ، ماهانه و ادواری مستمر و انجام تعمیرات اضطراری و تعمیرات پیشگیراته انجام می پذیرد.

د) بازسازی خطوط راه آهن

خطوط شبکه سراسری راه آهن کشور بواسطه بهره برداری مستمر از آنها دچار افت کیفی می گردند که بسته به عمر خط و نیز کیفیت مصالح روسازی و زیرسازی خط نیازمند اجرای برنامه های بهسازی و بازسازی هستند. بازسازی خطوط همواره بعنوان یکی دیگر از فعالیت های اصلی شرکت با سابقه طولانی ، موفق به اجرای قراردادهای متعددی در این زمینه گردیده است. فرآیند بازسازی نظیر روسازی خطوط بوده با این تفاوت که در هنگام بازسازی ، ابتدا خطوط فرسوده ، جمع آوری شده و پس از تسطیح مجدد بستر خط و بالاست ریزی قشر اولیه ، عملیات ریل گذاری و متعاقب آن سایر عملیات تکمیلی انجام می گیرد. در عملیات بازسازی خطوط ، زیرسازی مسیر نیز ترمیم می شود و حتی در برخی از پروژه های اجرا شده ، زیرسازی موجود کاملا تخریب و مجددا عملیات زیرسازی مسیر صورت می پذیرد.

ه) بهسازی خطوط راه آهن

عملیات بهسازی خطوط در مواقعی انجام می پذیرد که فرسودگی خطوط به میزانی است که می توان با انجام تعمیرات نسبتا اساسی ، خط را به حالت مطلوب باز گردانید. در عملیات بهسازی ممکن است بخشی از ادوات خط نظیر ریل ، تراورس و سایر متعلقات تعویض گردند. شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن طی دو دهه فعالیت خود مجری بسیاری از قراردادهای بهسازی خطوط در محورهای مختلف راه آهن کشور بوده است.

و) جوش درز ریل

از دیگر فعالیت های خدماتی شرکت ، جوش درز ریل می باشد که می توان آن را بعنوان یکی از مهمترین شاخه های عملیات تکمیلی خطوط راه آهن قلمداد نمود که این شرکت با بهره گیری از دانش فنی روز دنیا و ماشین آلات پیشرفته ، سابقه طولانی در اجرای پروژه های جوش درز ریل دارد. عملیات جوش درز ریل معمولا به یکی از سه روش زیر انجام می گیرد :

1-   عملیات جوش به روش ترمیت

2-   عملیات جوش با ماشین الکتریکی

3-   عملیات جوش به روش الکترود (شیار باریک)